Invent

1 Minute Film School


Zwijgen is goud

“He Merel, zou jij zondag om half 5 een making of interview met Carice en Jelka willen doen? Wij sturen je vragen. Duurt ongeveer een uurtje, op de Keizersgracht in Amsterdam.” Zo begon mijn weekend. M’n hersenen gelijk op volle toeren terwijl ik me driftig probeerde te herinneren wat ik geleerd had tijdens die 5-daagse cursus documentaire maken.

Goede voorbereiding weetjewel. Print je vragen uit om indien nodig op terug te vallen tijdens het interview. En bedenk alvast tot welke antwoorden je vragen kunnen leiden en wat dan een logische vervolgvraag zou kunnen zijn. Door het interview al in je hoofd af te spelen, ontdek je hoe je iemand kan sturen in de richting die voor jouw documentaire of filmverslag interessant is.

Read more...


Hack van de Dam (deel II)

Oké, de eerste twee pogingen om het Paleis op de Dam te beklimmen en behangen met een 30 meter lange cadeaustrik waren geen denderend succes, al was de ervaring van het tramsurfen (zie onze test) mooi meegenomen. De derde poging op 30 december, de één na laatste nacht van het jaar, betekende voor ons nu of nooit.

Dit keer geen gedoe met trams meer. We huren een 3 meter hoge bus om vanaf het autodak over het hek te klimmen. Wel blijkt dat onze enige vriend met een rijbewijs én gek genoeg om ons hierbij te assisteren, absoluut geen notitie op z’n strafblad mag krijgen, anders is zijn hele studie voor niks geweest. No pressure.

Read more...


Hack van de Dam (deel I)

De laatste dag van 2010 spendeerde ik samen met een bevriend acteur en een avontuurlijke economiestudent in de cel op bureau Nieuwezijdsvoorburgwal. Ieder zijn eigen tralies: Kelvin zat naast een hyper-hysterische dame die van 05:00 tot 13:00 niet ophield met krijsen; Boelie en ik mochten om beurten een schizofrene, bipolaire heroïneverslaafde gezelschap houden. Maar de gedachte die nog door m’n hoofd spookte: zouden ze de gefilmde beelden wissen?

Even terugspoelen: het Paleis op de Dam stond van begin 2009 tot begin 2011 in de steigers verpakt. Het leek eerder op een groezelig werk van inpakkunstenaar Christo, dan een koninklijk paleis. En dit gaf bij ons drieën de inspiratie om tijdens cadeautjesmaand december dit plastic pakje van een kolossale rode strik te voorzien.

Read more...


Montage? DDIY (don’t do it yourself)

Over de montage roepen wij om beurten tegen elkaar: “DOE. HET. NIET. ZELF!” Maar dat doen we natuurlijk wel. Hierbij een paar tips voor hen die deze wijsheid ook wel eens in de wind (moeten) slaan:

1. Zelfspotting. We zijn beiden geneigd om te snel aan de slag te gaan met het materiaal. Je ziet een paar takes die samen een mooie scène kunnen vormen en flanst het even snel in elkaar. Met een tevreden glimlach ga je verder met spotten en drie tellen later zie je een ander shot dat nóg beter bij de helft van de zojuist geknipte takes past. Nog even blijf je dubben of je werk écht voor niets is geweest, maar eigenlijk weet je het al lang: flush it en opnieuw beginnen.

Read more...


Knip-, plak- en maatwerk

Tijdens het productieproces van een film moeten een flinke hoeveelheid blije biets-mails, verleidelijke subsidieaanvragen en pakkende casting calls geschreven worden. In feite is productie niet veel meer dan honderd keer hetzelfde verhaal pitchen aan verschillende mensen (oké, er komt wel iets meer bij kijken). Het luie duiveltje op je schouder fluistert je regelmatig in dat je daarbij best stukken tekst kan knippen en plakken uit eerdere berichten over hetzelfde project. Dat scheelt een hoop typwerk, maar al snel doet zich een ander probleem voor: de sfeer van de tekst klopt niet meer.

Door knip- en plakwerk lopen zinnen onnatuurlijk in elkaar over. De tekst wordt houterig en geeft de lezer een onaangenaam gevoel van afstandelijke zakelijkheid. En dat is mooi kut als je die lezer moet overtuigen van het feit dat hij energie, tijd of geld in je project moet steken.

Read more...


Kuifje en de eeuwig vlammende vonk

In Studio/K en The Movies draait Tintin en daar ben ik heel blij mee. Ik zit vervuld van avontuurdrift in een van hun plofstoelen te fantaseren over ontsnappingen met zijspan, of hoe ik het beste als verstekeling aan boord kan gaan van de Stena Line. Wat een liefde zit er in elk detail van die film, die zowel geheel digitaal ontworpen is, als ‘analoog’ geacteerd met hulp van motion capture.

Hoewel ik nog nooit met de techniek geoefend heb, is performance capture 3D animatie wat mij betreft de ultieme hybride van moderne film. Hoe lekker zal het voor Spielberg om nog wél met acteurs als Andy Serkis en Daniel Craig te filmen, maar óók elk detail van elke scene tot in de puntjes te kunnen controleren op een manier waarop acteurs dat nooit zouden dulden. Wat een droom voor een regisseur die, 30 jaar nadat hij zoveel geld had verdiend dat hij nooit meer een film zou ‘hoeven’ maken, nog met evenveel liefde en benieuwdheid over z’n vak praat als toen.

Read more...


Van papierfabriek naar iClouds, Dropbox en Google Docs

Excuses aan de boomknuffelende medemens: voor het gemiddelde filmproject sneuvelt wel een boom of drie. Call sheets, telefoonlijsten, scripts, herziene versie van het script, de her-herziene versie van het script, het écht definitieve script, het draaiboek, oké misschien meer dan drie bomen. Als jonge en maatschappelijk bewuste filmmakers probeer je dat te compenseren door bomen terug te planten, maar wat als je balkon vol begint te raken?

“iCloud is cloud service done right”, aldus Apple’s versie van de WC-eend slogan. Al je documenten altijd en overal beschikbaar, omdat ze in een onzichtbare wolk boven je hoofd hangen, is de oplossing anno 2011. Echter – je voelt de bui al hangen – Apple laat je dik betalen voor de service als je meer dan 5GB aan digitaal spul hebt en ja, dat heb je. Bij Dropbox kan je tot maximaal 8GB gratis je documenten stallen als je al je vrienden en vage kennissen dwingt lid te worden. Google Docs lijkt de beste optie, vooral omdat je gelijktijdig in één document kan werken. Ideaal als je bijvoorbeeld samen een column schrijft voor Cineville.

Read more...


Bietswerk

Een belangrijk punt in de groeiende wereld van low-budget filmmaken: zoek de middelen waar ze in overvloed zijn. Klassiek voorbeeld is apparatuur voor low-budget films gratis ronselen (maar dat weet iedereen, dus besteden we er geen aandacht aan). Nee, ik heb het over de bietsmogelijkheden voor… vrijwel alles.

Bootjes. Hoe vaak we wel niet een bootje nodig dachten te hebben voor een opname. Wanneer we ernaar vroegen bij een verhuurbedrijf, met appeltaart of zonder, moesten we bijna altijd alsnog dokken. Wanneer we echter op een laat geworden vrijdagmiddagborrel in een café op de Herengracht achteloos vroegen wie de volgende dag zijn bootje zou willen varen, was het altijd raak. Hebben zij weer iets te vertellen tijdens de volgende borrel en jij je bootje (pas wel op voor praatzieke kapiteins).

Read more...


Nervous breakdowns

Het script is af, tijd voor actie! Het scenario dat in de afgelopen dagen (EddyTerstall), maanden of jaren (Robert-JanWestdijk) met zoveel zorg is opgebouwd, moet helaas eerst weer tot op de grond worden afgebroken. Het maken van een breakdown is essentieel om inzicht te krijgen in wat geproduceerd wordt met wie en waar. Wie niet zorgt voor een breakdown van het script, zorgt voor een breakdown van zichzelf. Want zonder het nodige overzicht raakt de grip op een productie kwijt, waarna het lastig is om het te hervinden. Ik heb het de afgelopen maand zien gebeuren. De line producer van een groot project waar ik stage liep, kreeg twee dagen voor opnames een burn-out door de – in zijn ogen – overweldigende chaos. Een breakdown van het script was niet gedaan.

Read more...


Good cop, bad cop and, well, cops

Draaidagen worden soms te vol gepland en tegen de tijd dat de laatste filmlocatie wordt opgebouwd, kunnen de gemoederen behoorlijk zijn opgelopen. Regisseur en productieleider kunnen dan een old school tactiek toepassen uit jaren 80 actiefilms: de good cop/bad cop-routine.* Wel belangrijk om af te stemmen, want twee bad cops zorgen er misschien voor dat cast en crew gehoorzamen, maar niet vanuit een intrinsieke drive om een mooie film neer te zetten. Het leidt in het beste geval tot een groep werkslaven met een lage moraal en in het waarschijnlijkere geval, tot muiterij. Twee goeierikken daarentegen zorgen voor gezelligheid op de set, te lange pauzes en wanneer het even niet meezit zal het team haar eigen plan trekken.

Read more...

Vimeo

Twitter

Facebook

1 Minute Film School

Image title

Zwijgen is goud

Scroll to top