Invent

Montage? DDIY (don’t do it yourself)


Over de montage roepen wij om beurten tegen elkaar: “DOE. HET. NIET. ZELF!” Maar dat doen we natuurlijk wel. Hierbij een paar tips voor hen die deze wijsheid ook wel eens in de wind (moeten) slaan:

1. Zelfspotting. We zijn beiden geneigd om te snel aan de slag te gaan met het materiaal. Je ziet een paar takes die samen een mooie scène kunnen vormen en flanst het even snel in elkaar. Met een tevreden glimlach ga je verder met spotten en drie tellen later zie je een ander shot dat nóg beter bij de helft van de zojuist geknipte takes past. Nog even blijf je dubben of je werk écht voor niets is geweest, maar eigenlijk weet je het al lang: flush it en opnieuw beginnen.

2. Post-it!. In de montage wordt het (definitieve) script eigenlijk pas echt geschreven. Bij dramaproducties heb je wel een scenario waarop je de eerste ruwe montage kan baseren, maar vaak worden scènes omgewisseld, geschrapt, ingekort of volledig verbouwd. In non-fictie producties is er soms niet eens een script van tevoren en wordt het verhaal echt in de montage ‘geschreven’. Een heerlijke manier van werken, tenminste dat vinden wij, is een grote lege muur en heel veel post-its.

3. De perfectionist in jezelf op mute. Ga in het begin fast & furious met de bouwstenen om. Maak desnoods drie versies van een scène (wel in verschillende sequences, niet hopen dat je na dertig tweaks nog terug durft met Undo). En goes without saying: pas als je hier de beste versie uit hebt gekozen, ga je aan de bak met geluid en cuts perfectioneren, monteren op de beat van de muziek, kleurcorrecties, special effects, de hele rataplan. Doe je dat eerder dan ben je een oelewapper.

4. Hire a hit(wo)man. Soms kom je er gewoon niet uit. Het drama kabbelt voort als een bejaarde met een houten poot, alleen je moeder is dolenthousiast of de film is gewoon te lang, maar je hebt echt alles al geschrapt wat je maar kon schrappen. Ons advies: Hire a hit(wo)man. Schraap wat centen bij elkaar en doe wat je eigenlijk vanaf het begin af aan al had moeten doen en laat een editor (in opleiding) je darlings killen. Zonder de hulp van hitman Marcel hadden we bijvoorbeeld nooit een kwart uit onze docu durven slopen (zie daar: eerst was hij een uur en toen 44 mins).

Comments are closed.

Vimeo

Twitter

Facebook

Scroll to top